Moralkaka På Ingång...

Hej hopp alla fina där ute!!

Har precis kommit hem från en minipromenix med lilla fina Charlie. Han är så söt när han duttar runt i solen med svansen som en flagga efter sig o total lycka i ögonen. Lilla, fina, fantastiska killen

Eftersom jag  är en såndär segis så har jag kikat runt på olika hästbloggar en liten stund innan jag ska börja med dagens skolarbete. O, precis som Havrepappan (han är fantastisk, läs hans blogg!!), förfasades jag över att unga som bloggar om, och har egna, hästar har börjat dissa hjälm. Det var flera bloggar med bilder som skulle vara "konstnärliga" o uppställda där de satt till häst med bara huvuden.

Jag blir lite rädd när jag ser det här. Anser inte de här tjejerna och killarna att de har mer att skydda? I Italien rider ingen med hjälm. Barn på ridskolorna är hjälmlösa. Vuxna i privatstallen är hjälmlösa. Tävlingar, förutom de som är internationella i hoppning, är hjälmlösa. Jag däremot, rider ALLTID med hjälm. Vi har varit ute på två fantastiska uteritter i solen här. Alla som ridit med har låtit håret flyga. Men inte jag. Säkerhetsväst och hjälm har alltid varit på. Visst känner man sig lite töntig, men jag skulle känna mig bra mycket töntigare om jag knäcker skallbent mot en sten för att treåringen jag sitter på hoppar iväg. Jag anser mig inte vara bättre än andra för att jag har hjälm och väst. Jag anser inte heller att jag rider sämre så att jag måste ha hjälm och väst för den sakens skull. Men faktum är att man gör sig så jävla illa om man åker i backen utan hjälm. O ibland utan väst också. Jag har varit inne på akuten ett antal gånger när ngt hänt och jag trillat i backen. Det har varit hjärnskakningar, sträckt rygg osv. O majoriteten av de gånger jag åkt in har min läkare sagt "Vilken tur att du hade hjälm/väst, annars hade det gått åt helvete".

Många som rider har massa skydd när de är små, men plockar bort skyddsutrustningen en efter en då de blir äldre. Det är det mest korkade man kan göra. Jag har haft många hästvettskurser (första-steget-för-att-lära-sig-rida-kurser) och jag har sett barn sitta på häst för första gången. Det är en stor känsla. Jag har också sett mina nybörjare studsa av i deras första trav, eller glida av när ponnyn väljer ett helt annat håll än ryttaren när man skrittar. De barnen har hjälm, men även utan hjälm hade de inte gjort sig illa. För som nybörjare ramlar man inte av, man glider av på rumpan eller på fötterna. När man däremot blir äldre och duktigare glider man inte av längre. Man ramlar, kastas eller flyger av. När man väl kan rida krävs det tuffare grejer för att man ska lämna hästryggen; och ju tuffare anledning att ramla av, desto tuffare blir smällen när man väl når backen. Du ramlar inte av när hästen börjar fundera på första kosprånget, du åker av när hästen fått upp hastighet och höjd i bocksprången. Nu påstår inte jag att nybörjare inte ska ha hjälm, missförstå mig rätt, men man har ju hjälm och väst när man är liten och då ska man DEFINITIVT ha det när man blir äldre.

Dessutom är dagens ridhjälmar sjukt snygga och dagens säkerhetsvästar både lätta, mjuka och smidiga. Det finns helt enkelt ingen anledning att stunta i det. Därför ber jag till dagens unga, yngre än mig o i min ålder, inom svensk hästsport att använda hjälm. Du kan vara hur duktig som helst, din häst jag vara världens lugnaste, men i ett obevakat ögonblick kan hela din värld försvinna.


Töntiga jag, med hjälm och väst, som njuter av en fantastisk uteritt på Pepita.

Kommentarer
Postat av: Jossan

Jag håller helt med dig! Jag har ridit i 20 år och skulle aldrig sitta upp utan hjälm på huvudet. Numera åker jag ju sällan av men plötsligt händer det! Det är trots allt levande djur vi håller på med och inte maskiner...

2011-11-14 @ 13:29:18
URL: http://josefina.blogg.se/

Kommentera så blir jag glad:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ingen annan än jag tittar)

Vad heter din blogg?:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0