Anledningar Till Att Vara Stolt, Och Mindre Stolt, Över Landet Italien. Del 1.

Nu när jag har varit i Italien i mer än 2 månader har jag ju sett och hört ganska mycket. Jag har liksom levt i Berlusconi-land längre än vad de flesta svenskar som uttalar sig om Italien har gjort, och därför tänkte jag starta en liten artikelserie här i bloggen om Italien. Den kommer handla om både bra o dåliga saker med Italien. Redan nu vill jag be er att ta det med en nypa salt. Okej?

Del I - Italien som politiskt land.

Helt ärligt kan jag inte så mycket om Italien rent politiskt. Jag vet att de har premiärminister, eller en presidente de consiglio, men det är typ en premiärminister. Han heter Berlusconi och är ytterst tvivelaktig. Men det kommer vi till sen.

Svenska ambassaden i Rom säger såhär om det inrikespolitiska Italien: Det italienska parlamentet består av två kamrar: deputeradekammaren (630 ledamöter) och senaten (315 senatorer). Lagar måste antas av båda kamrarna, vilka arbetar oberoende av varandra. Val till parlamentets bägge kammare sker normalt var femte år. I senaten ingår även sju senatorer utnämnda på livstid (bl.a. f.d. presidenter). Republikens president, som har begränsade politiska befogenheter, väljs vart sjunde år av senaten, deputeradekammaren samt representanter från landets regioner. Den italienska republikens valsystem var länge strikt proportionellt, vilket sällan gav starka regeringsunderlag och medförde regelbundna regeringskriser. Efter en folkomröstning antogs 1993 ett system uppbyggt på majoritetsval i enskilda valkretsar, något som gav Italien en högre grad av politisk kontinuitet. Genom en ny vallag antagen inför valet 2006 återgick man till ett proportionellt system, som dock kompletterats med en s.k. majoritetsbonus på 25 mandat som tillfaller den största koalitionen i kammaren, och en liknande bonus i senatsvalen baserad på utfallet i varje enskild region.

Det senaste valet till deputeradekammaren och senaten hölls den 13-14 april 2008. Utfallet blev en klar seger för centerhögerkoalitionen ledd av Silvio Berlusconi, och de tre partierna Forza Italia, Alleanza Nazionale och Lega Nord fick en stor majoritet i bägge kamrarna. Forza Italia och Alleanza Nationale bildade gemensamt Popolo della Liberta (PDL) varmed partierna upplöstes. Under 2010 har det skett en splittring inom PDL där ett antal parlamentsledamöter lämnat för att ansluta sig till talmannen Gianfranco Finis grupp Futuro e Liberta per l’Italia (FLI). Den politiska scenen är turbulent och följaktligen kan inte ett nyval uteslutas. Nästa ordinarie val hålls 2013. (Källa)

Guud vad träligt det här inlägget blev. Men det struntar vi i. Vi fortsätter.

Det jag kommit i störst kontakt med är politiken som gäller familjen. I Italien finns det dagis, och det finns skolor (självklart), men problemet är att de här institutionerna inte är synkade med hur folk jobbar. Dagisen öppnar kl 8.30 på morgonen, och de som jobbar i fabrik börjar klockan 8. Här uppkommer ett sjukt problem. Problemen blir ju inte mindre när man lägger till föräldraledigheten. Du har rätt till 5 månaders föräldraledighet med 80% av lönen - 2 månader före förlossningen och 3 månader efter. Efter de här 5 månaderna så kan man få vara ledig i 15 månader till, men då med 30% av lönen. Det här, i kombination med att dagisen inte tar emot barn som är yngre än 18 månader, gör det skitsvårt att bli förälder. Så vad gör man? Man tar hjälp av den äldre generationen. Mormor/farmor/morfar/farfar blir de som fyller upp luckorna.

Just nu är Italien ett land i kris. Big time. Mer skatt, även för de som tjänar mycket pengar, och höjd pensionsålder är summan av så många års glassande. Italienarna är skitarga. Självklart är folk förbannade för att de måste jobba längre, alla vill ju göra så lite som möjligt, men de är också arga för att det kommer bli omöjligt att skaffa barn. Med höjd pensionsålder blir förstagångsföräldrarna äldre, med äldre föräldrar höjs riskerna för barnet. O dessutom blir ju famor/mormor/farfar/farmor äldre och äldre. Hur ska man orka ta hand om ett barn när man är 75-80? Det är mycket knas i landet Stövel, knaset måste lösas, men det kommer vara en jävla process eftersom hela landet måste omformas. Gosh!! Hoppas den som kommer efter Silvan är bättre. För Silvan saknar ju tillräckligt med stöd så ngn ny måste in. Stackars sate och må Gud hjälpa honom!!

Appropå Berlusconi. Hittade citat från honom. De är från SVT:s hemsida och jag tänker skamlöst ge er dem rakt av. Fine om han varit en vrickad, kändiskåt bloggare. Då hade det varit underhållning. Men nu styr han faktiskt ett land. Omg, skrattar o gråter om vartannat...

Från SVT:s hemsida:
Silvio Berlusconi har genom året gjort ett antal mindre finkänsliga yttranden som rört upp en hel del ilskna känslor både i hans hemland Italien och i andra länder. De radikala uttalandena, eller grodorna som vissa vill kalla dem, har varit så många att han kallats citat-maskin. Här har vi samlat några av dem.

"Se det som en campinghelg"
Berlusconis råd tillde tusentals italienare som blev hemlösa efter en jordbävning.

"Tjäna mer pengar!"
Berlusconis råd i italiensk tv till låginkomsttagare - som svar på frågan vad landets regering ska göra för att hjälpa arbetare som bara tjänar 1.500 euro i månaden.

"Italiens interneringsläger är som koncentrationsläger"
Berlusconi försvarar Italiens hårt kritiserade avtal med Libyen om att skicka flyktingar dit i stället för att låta dem gå i land i Italien.

"Jag är politikens Jesus Kristus. Jag är ett tålmodigt offer, jag står ut med allt och jag offrar mig själv för alla."
Mindre blygt uttalande om sin egen roll som politiker och landsfader.

"Av kärlek för Italien måste jag rädda det från vänstern."
Ännu ett klassiskt uttalande om politikergärningen.

"Vi skulle behöva lika många poliser som vackra flickor i Italien, och det tror jag aldrig att vi uppnår."
Berlusconi om problemen med att stoppa våldtäkter.

"Mussolini mördade aldrig någon. Mussolini skickade iväg människor på semesterinternering."
Tvivelaktigt uttalande om den beryktade fascistiske premiärministern.

"Kommunisterna kanske inte åt barn, men de kokade dem för att gödsla åkrarna."
Berlusconi yttrar sig under ett valmöte om kineserna under Mao.

"Parma är synonymt med god matlagning. Finländare vet inte ens vad prosciutto är. Det här kan jag inte acceptera."
Berlusconi upprörd över förslaget att inrätta en EU-myndighet för matstandard i Finland i stället för i Parma.

"Jag är oförmögen att känna hat."
Berlusconi förlåter den man som kastade en souvenir i ansiktet på honom och orsakade en knäckt näsa och utslagna tänder.

"Obama är ung, snygg - och solbränd"
Om den nyutsedda amerikanska presidenten i november 2008.

"Italien är ett skitland"
Berlusconi får ett utbrott mot det italienska rättssystemet under ett polisinspelat mobilsamtal.

"Domarna är demokratins cancer"
Berlusconi under en av många rättegångar mot honom, denna gång handlade det om bestickning.


Nästa del blir mer positiv, jag lovar :)

Kommentarer

Kommentera så blir jag glad:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ingen annan än jag tittar)

Vad heter din blogg?:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0