Julklappstips

Nu när julen börjar närma sig så lägger ju många bloggare upp julklappstips. Och jag tänker fan inte vara sämre ;) Därför kommer nu: Neas julklappstips!! Planen är att ge ett tips/dag i december. Lite som en julkalender. Men, eftersom jag kom på den här idén idag. O eftersom jag gjort en logga till kategorin. O eftersom jag är otålig som ett barn. Så har jag bestämt mig för att tjuvstarta redan idag ;)




Det jag ska tipsa om idag är en get. Ja, du ska ge bort en get i julklapp. "Herregud, vilken dålig present!! Var ska mina vänner få plats med en get?" tänker du. Det är inget problem säger jag.

Geten du ska ge bort är inte vilken get som helst. Det är nämligen en get som köps genom ActionAid. Action Aid jobbar för att motverka fattigdom och har satt ihop udda julklappar som hjälper dem i deras arbete. Den dräktiga geten du ger bort i julklapp, (Rosa eller Klara eller Beata - eller vad du nu vill kalla den) ges nämligen till en kvinna med familj i södra Mocambique. Genom att hon får geten ges familjen en inkomstkälla. Såhär skriver Action Aid på sin hemsida:



Det här är en klockren julklapp till den som säger sig ha allt. Den är också klockren om alternativet skulle blivit ngt själlöst och taget ur luften. Vem kan inte bli glad över en sån här julklapp? Dessutom är det sjyssta priser. Men så blir det ju när det inte är tänkt att gå med vinst utan bara att hjälpa till :)

På hemsidan finns även annat att ge bort. Kycklingar. Myggnät. En vattenpump. Ett skolår. Jag har redan köpt en get till mormor (som jag vet inte läser bloggen) o en kamin till en annan släkting. Så kom igen nu!! Vad väntar ni på? :) Action Aids julklappar hittar ni här. Dessutom kan ni köpa liknande klappar hos Unicef, och det gör ni här.

Nästa julklappstips kommer den 1a december, så ni får vänta till dess ;)

Kommentarer

Kommentera så blir jag glad:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ingen annan än jag tittar)

Vad heter din blogg?:

Din kommentar:

Trackback
RSS 2.0